A REASON TUDÁSKEZELÉS ELMÉLETE, GYAKORLATA ÉS MÓDSZEREI
A XXI. sz. elejét a magánszemélyek, szervezetek, vállalatok, kis és középvállalkozások valamint a politikusok vetélkedése jellemzi. E küzdelem áldozatai az oktatásban dolgozók is.
A küzdelem leköti a figyelmet és felértékelődnek a hibák. Természetesen az eredmények nagyobbak mint a hibák, de mire figyelünk inkább?
Hibázunk vagy nem, a tapasztalatok növelik a szereplők értékét.
A szereplők valamennyien szeretnének megszabadulni a hibáktól, de az előfeltételt jelentő szervezeti és egyéni tanulás költségeit nem lehet megtakarítani, mégis inkább vállalják a tűzoltást, a hibák javítását - ami persze nem szükségtelen - pedig a hibák megelőzése olcsóbb lenne.
Olyan problémákkal kell szembenézni, mint
Az oktatás fejlődése és helyzete iránt nő az érdeklődés. Hozzáférhető kiadványok persze jelentek meg a magyar és a nemzetközi piacon, melyek fejlesztési lehetőségeket kínáltak. Az eleinte csak szűkösen rendelkezésre álló módszertani anyagok teremtette helyzetet felváltotta a viszonylagos bőség, ami együtt járt a zavar bőségével is.
Egy-egy szakterületre olyan kidolgozott munkák jelentek meg, mint
A „Tudáskezelés elmélete, gyakorlata és módszerei c. jegyzet a szaktárgyak tekintetében pótolja a hiányt, 360 módszert tartalmaz, felkészíti a felhasználőkat, interaktívvá változtatja a fejlesztési folyamatokat.
______________________________________________________________
____________________________________________________________
A SZOKÁSOK FOGVA TARTANAK
A szokások rabjainak kevés esélyük marad a változtatás sikeres irányítására.
Pareto elve világosan ábrázolja, hol érdemes beleavatkozni a folyamatokba. A tévesen lépő vezetők akadályozzák a szervezetet a profit növelésében, de nem csak ők azok akik önmaguk előtt állnak. A következő kérdések között válogatva érdemes választani, beszéljünk-e az együttműködésünkről vagy engedjük, hogy győzzön a rutin és nem kell a változás.
1. Mi jellemzi Magyarország XXI. sz.-i gazdaságát?
2. Melyek a hazai piac legfontosabb szükségletei és igényei?
3. Melyik részt kell fejleszteni?
4. Melyik probléma megoldása a legfontosabb?
5. A vállalkozás fejlesztésében mi a legsürgősebb?
6. Minek a minőségét kell fejleszteni?
7. Mi a költségesebb, a munkaközösség, az egyén fejlesztése,
vagy a küzdelem a versenytársakkal?
8. Mi a legnagyobb üzleti hiba?
9. Mit kell megváltoztatni, a vállalkozás sikeréért?
10. A kérdések bármelyikére akar választ kapni beszéljük meg!
A nyereség 90 %-át a szervezet erőfeszítéseinek 10 %-a hozza létre, míg az erőfeszítések 90 %-a csak 10 % nyereséget termel. Melyik részt akarja fejleszteni a vezető?
A megbeszélésre vonatkozó igény jelzését a 2Mrendszer@gmail.com e-mail címre kérem elküldeni. Köszönöm.
Lukács Béla ügyvezető, minőségügyi szakértő
[1] Plan : tervezés, Do : cselekvés, tevékenység, Controll: ellenőrzés, Action : beavatkozás. Ezek a PDCA tartalmának a címszavai. A PDCA olyan elv, ami szerint a megelőzés kevésbé költséges, mint az a javítás, amit a folyamat működése közben kell elvégezni. Ráadásul csak egyszer kerül rá sor, mert nem ismétlődik.
A Reason Tudáskezelés elmélete. gyakorlata és módszerei c. módszertani jegyzet elérhető e-mail címünkön.
(Gyakorlati képzés vezetőknek és oktatóknak).
___________________________________